زبان فارسی

گردآوری مطالب :اسفندیار آقاجانی

زبان فارسی

گردآوری مطالب :اسفندیار آقاجانی

سیومک (توکای سیاه)



توکای سیاه

نام علمی : Turdus Merula

نام انگلیسی: Blackbird    

نام فارسی: توکای سیاه

 

 

پراکندگی

مشخصات ظاهری: این پرنده، 21 سانتیمتر طول دارد و تماما سیا با منقار زرد است. پرنده ی جوان؛ د ر سال اول عمر؛ پرو بالش ثهوه ای تیره و منقارش زرد تیره است. پرنده ی ماده ، ب رنگ قهوه ای تیره با گلو سینه ی کمرنگ تر و خالدار دیده می شود. چانه نخودی با رگه های قهوه ای تیره و پاها، سبز تیره است. پرنده ی جوان ، شبیه ماده است، اما در زیر تنه اندکی خال خالی با منقار نسبتا سیاه است. بسیار شبیه سار است؛ اما با دم بلندتر و بدن کشیده تر واغلب لابلای شاخه ها دیده می شود و به ندرت روی زمین می نشیند. هنگام تغذیه روی زمین جست می زند (راه نمی رود) و از تمشک و سایر دانه ها تغذیه می کند.

صدا: صدای این پرنده فلوت مانند و متنوع به صورت « چک- چک- چک» شنیده می شود.

زیستگاه: این پرنده در مناطق چنگلی، باغ ها ، باغچه هایی که پوشش زیرین آنها عنی باشد و پرچین ها و اغلب نزدیک کشتزارها به سر برده ولابلای درختان و شاخه های انبوه آشیانه می سازد. در ایران، زمستان ها نسبتا فراوان است و به تعداد فراوان تولید مثل می کند. گزارش هایی مبنی بر مشاهده ی تولید مثل این پرنده در شهر فردوس خراسان وجود دارد.


منبع


نام فارسی : توکای سیاه
نام انگلیسی : Eurasian Blackbird
نام عربی : سمنه سوداء
نام علمی : Turdus merula



سیومک  نام تالشی پرنده ای سیاه رنگ هست که در مناطق تالش هم دیده می شود واز پرندگان زیبایی هست که متاسفانه در فصل زمستان مورد هدف تیر شکارچیان قرارگرفته و شکار می شود .امیدوارم مسئولین اقدامی اساسی کرده و با جمع آوری سلاح های شکاری نگذارند که بیشتر از این حیات جانوری و زیبایی های طبیعت خدادادی ما لطمه ببیند. وضعیت محیط زیستی خوبی نداریم و روز بروز طبیعت گیاهی و جانوری ایران روبه نابودی نزدیک می شود .
نام ترکی سیومک(قره توق)

سیامک


لغت نامه دهخدا

سیامک . [ م َ ] (ص ) مجرد که از ترک و تجرد باشد. (برهان ) (آنندراج ). برساخته فرقه ٔ آذرکیوان است . رجوع به فرهنگ دساتیر ص 254 شود. در اوستا «سیامک » به معنی سیاه موی مند،دارای موی سیاه و جزو اول آن «سیاوا» (سیاه ) است . (از برهان قاطع چ معین )

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.